קוראים יקרים,
הגענו לסיומה של שנת ההתנסות, שנה שבה למדתי על עצמי
דברים רבים כמחנכת דור העתיד, ובסיכום הבלוג, חברים אשתף אתכם ואספר לכם כיצד אני רואה
את המחנכת שבי:
חשוב לי כמחנכת להקנות לתלמידים שלי כישורי
למידה והרגלי למידה נכונים, במיוחד בכיתות א' כאשר הילדים מתחילים מסגרת חדשה שאינם
מכירים. כמחנכת אעזור ואתן להם כלים כדי לעבור את ההסתגלות בקלות ובמהירות ובחופשיות.
כל תלמיד צריך להשתלב בצורה מיטבית גם מבחינה לימודית וגם מבחינה חברתית, ולהצליח לבטא
את עצמו.
השגיות
לימודים
אחת המטרות שלי היא לחנך למצויינות, כל ילד יכול להצליח
עם הכוונה וכוונה. חשוב שכל ילד ירגיש שהוא מוצלח.
מבחינת השגיות כמו שאצבעות כף היד אינן
שוות, כך כל ילד הוא עולם ומלואו בפני עצמו.
חשוב להיות ערים להתרחשויות בכיתה, להיות
גמישים, ולפעמים קצת קשה להבחין בכל ילד בתוך כיתה של 40 תלמידים. צריך להיות קשובים
לילדים, לראות כול ילד וילד, ולשים לב אם שלא יאבדו את הקשב.
חשוב לנסח שאלות ברורות, ולהתאים את השאלות
לרמה של הכיתה, ותמיד לבצע חשיבה רפלקטיבית, תוך כדי שיעור, וגם בסופו, ולדעת מתי לנסות
לשפר ולשמר נושאים שעבדו ולהפחית בנושאים שפחות עבדו.
המורה צריך לדעת לקבל החלטות בזמן אמת,
ואם משהו לא עובד עליו להיות גמיש ולנסות לשנות את מהלך השיעור כך שההתמודדות עם בעיית
משמעת תפחת.
לפי נסיוני אין ילד שאינו מסוגל, אלא משהו
מונע ממנו, לכן צריכים להיות ערניים ולדבר עם הילד, וכאשר הילד רואה שמתייחסים
ושמקשיבים לו הוא בהכרח יצטרף למסלול הלמידה.
אני כמחנכת חשוב לי ליידע את התלמידים שניתן
להגיע להישגים גבוהים, ואני מאמינה בלמידה חווייתית, וכמובן שילוב הלמידה עם מושגים
מחיי היומיום. אני מאמינה שהתלמידים צריכים לקחת חלק פעיל בשיעור ולהיות שותפים, כך
אני יוצרת וגורמת להם עניין, סקרנות והקשבה.
כמו כן אני מאמינה שילדים יכולים ללמד ילדים
אחרים, תלמידים שסיימו את משימותיהם בהחלט יכולים לעזור ולהיות מורים צעירים. בשיטה
זו הידע עובר בצורה יעילה ומובנת כי ילדים מבינים את שפת הילדים.
על פי ג'ונסון: "מורים נהדרים צריכים
לגרום לתלמידים ללמוד בעיקר על ידי כך שהתלמידים ילמדו את עצמם. אז הידע יהפוך לקבוע
ולמוערך מאשר לבלתי רלוונטי".
חברתית
אני מאמינה שיש ליצור אווירה
לימודית תומכת וסובלנית, אקלים לימודי מיטבי.
חשוב שיהיה שוויון בכיתה, כאשר התלמידים
נכנסים לכיתה, כולם הופכים להיות שווים ובני אותו מעמד. כולם תלמידים טובים וצריכים
להרגיש בנוחות ובאווירה נעימה בכיתה, ומיגור התנהגות לא הולם.
חשוב לחנך לערכים של קבלת השונה, סבלנות וסובלנות, שוויוניות,
עבודת צוות, עזרה לזולת, עזרה לחלש, הקשבה לאחר.
אני מאמינה שיש לעודד את חופש הביטוי של הילדים. חשוב שהילדים יוכלו להביע את דעתם,
ושידעו להקשיב בסבלנות ובסובלנות ולקבל דעות שונות. כל תלמיד צריך לדעת שהדלת של המורה
תמיד תהיה פתוחה בפניו, בכל נושא ובכל מצב, לדבר ולהקשיב.
עם זאת, יהיו נושאים ומצבים שחופש הביטוי
"מסתיים" בשלב מסוים, ולדעת לשים גבולות. הגבולות יהיו ברורים שאם חוצים
אותם יהיו סנקציות בהתאם. התבטאויות בשפה שאינה הולמת, מנוגד לערכים ולחזון בית הספר.
חשוב לעבוד עם ילדים בעבודה קבוצתית, ויש
להכין ולסביר להם איך לעבוד בשיתוף פעולה בקבוצה, לפני שהם יתבקשו להתחיל לעבוד בקבוצה.
אז לסיום אצטט:
"הדואג לשנה - זורע חיטה
הדואג לשנים - זורע עצים
הדואג לדורות - מחנך ילדים".
מקווה שנהניתם לקרוא ומצאתם גם טיפים ורעיונות לאמץ, (אני מרשה).
מקווה שתסתכלו על ההתנסות מזוויות ראייה שונה, ההתנסות חשובה מאד וצריך לנצל כל הזדמנות לרכישת ניסיון.
אז בהצלחה לכולם.
ממני הסטודנטית להוראה
מורן :)
"הדואג לשנה - זורע חיטה
הדואג לשנים - זורע עצים
הדואג לדורות - מחנך ילדים".
מקווה שנהניתם לקרוא ומצאתם גם טיפים ורעיונות לאמץ, (אני מרשה).
מקווה שתסתכלו על ההתנסות מזוויות ראייה שונה, ההתנסות חשובה מאד וצריך לנצל כל הזדמנות לרכישת ניסיון.
אז בהצלחה לכולם.
ממני הסטודנטית להוראה
מורן :)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה