יום חמישי, 23 באוקטובר 2014

החלפת המורה המאמנת

שלום לכולם,

היום אני והסטודנטית שאיתי בהתנסות, החלפנו את המורה המאמנת. יום קודם היא שלחה לנו מייל, ורשמה לנו את הנושאים שעלינו ללמד את הכיתות בהן היא מלמדת. ראינו בזאת הזדמנות טובה להתנסות אמיתית.
האמת, חשבתי שזאת הזדמנות טובה לרכוש ניסיון וללמד בכיתות אחרות, להיפתח לחומר לימודי מעניין וחשוב, וככול שאלמד יותר אני ארכוש נסיון כמורה ואשפר את יכולותיי מול ילדי הכיתה.

באותו יום, לרוע מזלי, הגעתי באיחור לשיעור הראשון, בגלל הפקקים האיומים בדרך:(.

נו, ועם התחלה שכזו אני צריכה להתחיל ללמד..... בכיתה ראיתי שהילדים ציירו ציור חופשי, ולכן החלטתי ללמד אותם מילים שנמצאות בחוברת שלהם "מפתח הקסם", ובזמן שנותר ביקשתי מהם שיוציאו מחברת שפה, ויכתבו את המילים שארשום על הלוח. וכך היה. מאחר והיינו לקראת סוף השיעור, לא כולם הספיקו להעתיק את המילים מהלוח, ונאלצו להעתיק בזמן ההפסקה. 

בשעה השנייה, נכנסתי ללמד בכיתה א' באותה שכבה. התבקשתי להמשיך ללמד נושא מתוך החוברת שלהם "זהירות בדרכים", הנושא שעליו שוחחתי עם התלמידים היה קשור לתמרורים. התחלתי את השיעור בכך שפניתי לתלמידים ושאלתי מה הם יודעים על תמרורים, איזה תמרורים הם מכירים, כמובן  שניסיתי לשמוע ולהקשיב לרוב התלמידים, והיה חשוב לי לחזק ולשבח את התלמידים שהשתתפו ושלא הספקתי לתת להם זמן לענות.
בזמן שהתלמידים ענו, שמחתי לשמוע ולדעת שיש להם ידע רחב בנושא, והם מזהים תמרורים, וזה מאוד חשוב.
בשעה השלישית, לימדתי שוב כיתה א, והשיעור היה בנושא זהירות בדרכים, בדומה לשיעור הקודם, ניסיתי ללמד באותה דרך שבה לימדתי את הכיתה הקודמת.
שעה רביעית הייתה בכיתת האם, ובשיעור זה לימדתי חשבון, רציתי לתרגל עם התלמידים זוגי ואי זגי.
אתאר לכם בקצרה את התנהלות השיעור.
ציירתי על הלוח את ציר המספרים, ורשמתי את המספר 40, ושאלתי מה המספר שבא אחרי, הילד שענה הוזמן לעמוד מתחת למספר, המשכנו עד מספר 46. וכאשר התלמידים חזרו למקומם המשכתי לשאול בחידות. כמו סיפרת האחדות היא אחת והעשרות היא 4 איזה מספר אני?
אם מחברים את האחדות והעשרות נקבל את המספר שמונה.
וכך הלאה. עד שכול הילדים התיישבו במקום.
לאחר מכן עברתי עם הילדים על דף העבודה, איך יודעים אם המספר הוא זוגי או אי זוגי, עד 100, הסברתי להם שמסתכלים לפי סיפרת היחידות. רשמתי מספרים על הלוח, ושאלתי אחד אחד, זוגי או אי זוגי.
לאחר שראיתי שהבינו, דיברנו על הפרש וסכום ומה הפרוש שלהם.
כעבודה עצמית חילקתי להם דף עבודה ומשימתם הייתה להכין תעודת זהות למספר בלוח המאה. כול ילד צריך לבחור מספר, ולהשלים בהתאם.

בזמן הכנת דף העבודה, עברתי בין הילדים לראות שאכן הבינו את החומר, ושמחתי לגלות שלמרות שאתגרתי אותם, בהתחלה היה להם קשה להבין את המושג של ההפרש,  אבל בסופו של דבר הם הצליחו, ועשו תרגיל בהתאם,וכמובן שהייתי שמחה :).


מה למדתי מהשיעור!



אני חושבת שבאופן כללי השיעורים התנהלו באופן חיובי והיו בסדר, כמובן, שמאחר וזוהי הפעם הראשונה שאני נכנסתי לבד ללמד את הכיתות האחרות, הם לא מכירים אותי, וכמורה מחליפה הם מרגישים יותר "משוחררים", אבל יחד עם זאת ניסיתי להראות קשיחות, שתהיה משמעת ושילמדו. ולהעביר להם את המסר שזה לא שיעור חופשי.
באחת הכיתות שאליה נכנסתי, אני יכולה לציין שהשיעור התנהל בצורה טובה, הכיתה הייתה שקטה, לא היו הפרעות, אפילו בזמן שעבדו בחוברת.
לעומת זאת, בכיתת האם שבה לימדתי הילדים היו קצרי רוח, חסרי סבלנות ולא היו רגועים. התמודדתי עם בעיות משמעת, ונאלצתי להפסיק לעתים קרובות את השיעור כדי שיהיה שקט, והיה קצת קשה לאסוף את כולם לזמן למידה. אני מאמינה שהסיבה נבעה מכך שהמחנכת שלהם כבר יומיים לא הייתה וקשה לילדים בכיתה א' להיות בלי המחנכת שלהם. אבל בסופו של דבר התלמידים נרגעו והצלחתי להעביר את החומר.
גם שהייתי צריכה להתמודד עם בעיות משמעת, ניסיתי להתמודד איתן בדרך חיובית, לא צעקתי, הייתי נעימה, והשתמשתי בחיזוקים כדי לרכז אותם ללמידה.
אני חושבת שהילדים נהנו שהוזמנו לקדמת הכיתה, ולעמוד מתחת לציר המספרים, ולכן זה גרם להם לשתף פעולה יותר, ובדרך זו יצרתי עניין ומעורבות אצל התלמידים.
כמו בכל שיעור, אני מקפידה על שפה תקינה, זה מאוד חשוב. במיוחד בכיתות הנמוכות שהם מתחילים לרכוש את הידע בקריאה ובכתיבה, ונוטים להשתמש במילים ששמעו.
אני חושבת שבכל הכיתות ארגון הזמן היה טוב, הפעלתי שיקול דעת בפעילויות שהעברתי. בשתי הכיתות האחרות לא היה לי מערך שיעור, אבל הכרתי את החומר שעלי ללמד את התלמידים, הייתי גמישה בשיעורים והם יוכלו להתקדם הלאה בשיעור הבא.
בכיתת האם, חלק מהתלמידים התקשו בהבנת המילה "הפרש" שבדף העבודה, ולכן הייתי צריכה להסביר להם מספר פעמים. כמובן שעברתי ביניהם כדי לראות שאכן הם מבינים את ההוראות דף העבודה, ומבצעים אותם.
בזמן שהם עבדו הכיתה הייתה שקטה, ולתלמידים היה מספיק זמן לעבודה עצמית.

טוב, חברים אני מצרפת לכם את דף העבודה שחולק.


















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה