שלום לכולם,
לקראת יום העצמאות, חשבתי וחשבתי מה אלמד, חשבתי על משהו אחר, משהו שונה,
מה אלמד עוד שיר? עוד סיפור? ואיזה נושא אלמד בכיתה א'. לאחר חשיבה במשך ימים
רבים, עלה הרעיון שאלמד אותם את ההמנון שלנו "התקווה". מטרת השיעור הייתה:
שהתלמידים ילמדו מי חיבר את ההמנון, ומהי חשיבותו.
רציתי כמו כן להתמקד במושגים "עם
חופשי", ו"התקווה".
מהלכו של השיעור התחיל בכך שאיך שנכנסתי לכיתה כתבתי על הלוח את המילים "ההמנון
הלאומי", ואת "התקווה". ותליתי תמונה של נפתלי הרץ אימבר, (מחבר השיר), וכתבתי את שמו בכתב יד, כדי לאתגר את התלמידים, (הם התחילו ללמוד לקרוא ולכתוב בכתב יד). שאלתי
אותם מה רשום על הלוח, מה יש מותר לאתגר קצת לא??.?
שאלתי אותם, מה הקשר בין התמונה להמנון
לדעתם, מי זה?
לאחר דיון קצר שבו התלמידים העלו מספר רב
של רעיונות, הסברתי להם מיהו נפתלי (חיבר את ההמנון הרי אתם יודעים אין צורך לפרט נכון?? ואם לא תעשו גוגל :) ). הצגתי להם דרך מצגת
את ההמנון ורציתי להמשיך את החומר כפי שתכננתי, אבל הזרימה בשיעור הביאה אותי לכיוון
אחר. לכן התחלתי למספר את ההמנון שהוקרן לתלמידים על הלוח, ובחרתי מספר תלמידים שיקראו את ההמנון, וכדי שכול תלמיד ידע איזה שורה הוא, רשמתי את
שמו ליד השורה בהתאם. בדרך זו גם תרגלנו את הקריאה. בסיום התרגול, שאלתי
את התלמידים באיזה סוג טקסט מדובר, מפעיל, שיר, סיפור, ואיך יודעים שזהו שיר, ומהם הקריטריונים.
אחד הילדים אמר כי יש בשיר חרוזים, אז הזמנתי
ללוח תלמידים שיקיפו בעיגול חרוזים המופיעים בשיר "התקווה".
(והנה חברים עוד משהו שלא תוכנן מראש, והצלחנו לתרגל גם סוגי טקסים).
(והנה חברים עוד משהו שלא תוכנן מראש, והצלחנו לתרגל גם סוגי טקסים).
לעבודה קבוצתית של התלמידים הכנתי דף עבודה,
שבה הם התבקשו להשלים את המילים שבשיר.
היו כרטיסיות עם מילות השיר, והיו צריכים
להדביק לפי הסדר הנכון של השיר. כדי להקל עליהם את המשימה, השורה הראשונה של הבית הראשון
והבית השני הודבקו מראש על הדף, וגם מספרתי
את השורות. :)
מה למדתי מהשיעור!

היה לדעתי פער קטן בין התכנון לבין הביצוע בפועל של המערך, היות ולא עברתי עם התלמידים על המושגים שרציתי, פשוט השיעור לקח אותי למקום אחר. אבל בדיון שאלתי אותם האם הם למדו משהו חדש, הם אמרו שהם מיהו נפתלי הרץ אימבר,(ישש!!! )וכמובן שבכך השגתי את אחת המטרות.
כמו בכל שיעור, חשוב לי לשוחח עם התלמידים
בשפה תקינה ועשירה, וחשוב להקפיד על שפה תקינה.
שוב אני אומרת, שבשיעורים שלי חשוב לי לשתף
את התלמידים, שיהיו חלק, ושיהיו מעורבים, יצרתי עניין.
מעבר לזה, בדיון שקיימתי עם התלמידים, עודדתי
שיח, וטיפה אולי חיזקתי את מיומנויות החשיבה שלהם, התלמידים השתתפו והתחברו לנושא,
ניסוח השאלות היה ברמתם, שאלתי לפעמים שאלות קצת קשות, כדי לאתגר את התלמידים.
בדיון ניסיתי לשמוע את רוב התלמידים, ולתת
להם במה, כאשר התלמידים היו צריכים לעבוד בעבודת צוות, הם קצת התקשו והיו מריבות. אולי
הייתי צריכה להסביר ולרשום על הלוח איך עובדים בעבודת צוות לפני שמתחילים לעבוד, למרות
שאמרתי בעל פה, ולדעתי היה צריך להתקיים שיעור בנפרד בנושא עבודה קבוצתית. (אבל אני הנחתי שהמורה כבר שוחחה עימם על זה :(
שמתי לב שעדיין קצת קשה לעבוד בקבוצה, ייתכן שהם עדיין לא רגילים
לעבוד בעבודת צוות, היות וזה דורש מיומנויות חברתיות כמו: סבלנות, הקשבה אחד לשני, עזרה לאחר, חלוקת תפקידים. ולכן עברתי בניהם, לראות שיש שיתוף פעולה ולכול תלמיד יש חלק. שמחתי לראות שיש תלמידים שאכן יודעים לעבוד כקבוצה.
היה לדעתי פער קטן בין התכנון לבין הביצוע בפועל של המערך, היות ולא עברתי עם התלמידים על המושגים שרציתי, פשוט השיעור לקח אותי למקום אחר. אבל בדיון שאלתי אותם האם הם למדו משהו חדש, הם אמרו שהם מיהו נפתלי הרץ אימבר,(ישש!!! )וכמובן שבכך השגתי את אחת המטרות.
כמובן שהשיעור יכל להיות הרבה יותר טוב,
שוב אני רק בתחילת הדרך, יתכן שהייתי צריכה לעשות אחרת. בשיעור
הבא אדע.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה